Konsumentvägledning

Här kan du skicka din fråga, synpunkt eller klagomål
Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-postadress.
Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsen
Blå vägen 242
923 81 Storuman
Telefon:  0951-140 00 (kundtjänst)
E-post: ks@storuman.se

Kontaktperson
Ingrid Elebrink
Konsumentvägledare/utredare
Telefon: 0951-140 00 (kundtjänst)
E-post: ingrid.elebrink@storuman.se

Ansvarig nämnd
Ingrid Elebrink
Ingrid Elebrink är vår konsumentvägledare. Storumans kommun säljer också konsumentvägledning till Sorsele, Lycksele och Åsele.

Som konsument gör du många val varje dag, ibland kan det bli fel och då kan du kontakta konsumentvägledaren.

Som konsumentvägledare kan jag ge dig kostnadsfri, oberoende vägledande rådgivning när det gäller:

  • Vilka rättigheter och regler som gäller för dig som är konsument.
  • Är missnöjd med en vara eller tjänst?
  • Vill ha råd inför köp av vara eller tjänst.
  • Vill få råd om privatekonomi.

Som konsumentvägledare talar jag inte om "vem som har rätt eller fel". Mitt uppdrag är att ge vägledning enligt lagstiftningen till dig som konsument och företagare så att frågan får en lösning. Konsumentvägledaren har tystnadsplikt.

Konsumentköplagen gäller när du som konsument handlar en vara av en företagare. Konsumenttjänstlagen gäller när du som konsument köper tjänst av en företagare. 

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller när du handlar via internethandel, postorder och telefonförsäljning. Lagen gäller även när du köper av en försäljare som kommer till ditt hem. 2014-06-13 förändras lagen så att den även gäller när du handlar på gator och torg.

Du som är folkbokförd i någon av kommunerna Storuman, Sorsele, Lycksele och Åsele är välkommen att kontakta konsumentvägledare Ingrid Elebrink.

Publicerad den 10 januari 2017
(Obligatoriskt fält) (Obligatoriskt fält) (Obligatoriskt fält) (Obligatoriskt fält)