Vattenläckor och andra driftstörningar

Här kan du skicka din fråga, synpunkt eller klagomål
Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-postadress.
Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsen
Blå vägen 242
923 81 Storuman
Telefon: 0951-140 00 (kundtjänst)
E-post: ks@storuman.se

Kontaktpersoner

Anders Bennervall (Hemavan och Tärnaby)
Mobil: 070 312 87 37

Robin Olofsson (Storuman)
Mobil: 070 342 84 22

Ansvarig nämnd
Lagning av vattenledning

I vårt arbete med att förnya och bygga ut ledningsnätet för vatten och avlopp så behöver vi gräva i marken. Eftersom ledningsnätet till största delen är gammalt så uppstår det emellanåt även läckor som behöver repareras.

Vad händer med vattenkvaliteten efter en vattenläcka

Vid en vattenläcka varierar ofta vattentrycket i ledningarna. Det kan komma in luft och vattnet brukar stängas av på den delen där ledningen har gått sönder för att man ska kunna reparera. När läckan väl är lagad kan du behöva spola ur ledningen till dess vattnet ser normalt ut.

När vattentrycket varierar i ledningssystemet kan det lossna avlagringar från ledningarnas kanter. Avlagringarna består främst av rost och det är normalt inte farligt att dricka vatten med denna typ av partiklar. Det kan också komma in luft i systemet som gör att vattnet ser "mjölkigt" ut.

En vattenläcka kan vara komplicerad

  • Det är svårt att förutse hur lång tid reparationsarbetet tar. Är ledningarna lätta att komma åt går det på några timmar från det att reparationsarbetet börjar.
  • Det kan vara mer än en läcka som uppstått på ledningen.
  • Vattnet kan komma upp på en helt annan plats än där själva brottet på röret har uppstått, så läcksökningsarbetet kan ta tid.
  • Vid själva reparationen kan det bildas nya läckor. Påfrestningar orsakade av markvibrationer från maskiner kan få ledningarna att gå sönder igen, eller förändrat vattentryck kan leda till läcka på annat ställe.

Vattenläcka hemma

Får du en vattenläcka hemma i ditt hus eller någonstans inom fastighetsgränsen så får du kontakta en VVS-firma om du själv äger fastigheten.

Om det är möjligt; stäng avstängningsventilen som sitter intill vattenmätaren. Om du inte har någon egen avstängningsventil kontaktar du tekniska avdelningen som då kommer och stänger servisventilen mot ersättning.

Är du hyresgäst är det hyresvärden eller områdesvärden som ska kontaktas enligt er överenskommelse.

Allmän plats

Om du ser en vattenläcka ute, till exempel att vatten sipprar upp på gatan eller på någon annan plats där du misstänker en läcka, är vi tacksamma om du så snart som möjligt kontaktar oss på tekniska avdelningen:

  • kontorstid till vår kundtjänst 0951-140 00 eller 0954-140 00
  • efter kontorstid till VA-jour 0951-630 20 (går till SOS Alarm som meddelar den som har beredskap)

Vi försöker alltid att laga läckan så snart som möjligt men ibland är det komplicerat.

Publicerad den 15 november 2017
(Obligatoriskt fält) (Obligatoriskt fält) (Obligatoriskt fält) (Obligatoriskt fält)