Nyheter

Lättare jämföra mobiltäckning

Från och med i år ska mobiloperatörernas täckningskartor bli enklare att förstå. Det sker efter att Konsumentverket, i samråd med Post- och telestyrelsen, ingått en överenskommelse med branschen.

Det är mobiloperatörerna Net 1, Tele 2, Telenor, Telia och Tre som undertecknat en branschöverenskommelse med Konsumentverket. Överenskommelsen innehåller bestämmelser om hur täckningskartorna ska se ut och vilken information som ska ges i anslutning till kartorna.

Syftet är att det ska bli enklare för dig som konsument att se vilken täckning som erbjuds på olika platser. Kartorna ska stämma bättre överens med verkligheten och det blir därför lättare att kunna jämföra de olika operatörernas täckningskartor med varandra.

Konsumentverket och branschen har i samråd med PTS kommit överens om att införa tre olika nivåer av täckning: ”Bastäckning”, ”god täckning” och ”mycket god täckning”. Nivåerna ska vara jämförbara mellan operatörerna, skriver Konsumentverket på sin webbplats.

Under 2015 kommer Konsumentverket att följa upp att överenskommelsen följs och täckningen kommer att kontrolleras med hjälp av Post- och Telestyrelsen. Operatörerna ska också arbeta vidare med att utreda de tekniska möjligheterna och förutsättningarna för att ge ännu bättre information om förväntad hastighet i olika delar av nätet.