Bedrägerier och bluffannonser på nätet orsakar problem för konsumenterna. Därför vill Konsumentverket se ett intensifierat internationellt samarbete mot e-handlare som bryter mot konsumentskyddande lagstiftning, enligt ett pressmeddelande från Konsumentverket.
Det är ett av flera förslag som Konsumentverket presenterar i Konsumentrapporten 2015. Årets rapport har temat ”Gränsöverskridande handel”. Den handlar om vilka problem vi stöter på när vi köper varor och tjänster på nätet från utländska företag samt på semestern utomlands.
Rapporten visar att närmare 80 procent köper på nätet, men att vi fortfarande helst handlar från svenska webbutiker. Bara cirka 30 procent vet med sig att de köpt något från utländska företag det senaste året. Det innebär att många missar möjligheten att ta del av ett större utbud och kanske fördelaktigare priser.
Konsumentrapporten visar att det bland annat är vår rädsla för bedrägerier som gör att vi tvekar att handla från utländska webbutiker. Visserligen är andelen som fått problem med oseriösa e-handlare inte särskilt stor, men det skapar oro hos konsumenterna. Det kan också vara ett problem som ökar.
Vill du läsa mer? Du hittar hela rapporten under fliken "relaterad information".