Storumans kommun får nu ökat forskningsstöd för att snabbt få in flyktingbarn i skolan. Tillsammans med ett dussin andra kommuner ingår Storuman i forskningsprojekt “En skola för alla från första dagen”.
Projektet syftar till att utveckla metoder som snabbast och på bästa sätt kan lotsa in nytillkomna barn i det svenska skolsystemet. I projektet testas en modell där nyanlända får tillgång till samma läromedel som svenska elever, men på sitt eget modersmål. På så sätt kan nyanlända komma in i skolan mycket snabbare.
Samtidigt får lärarna ett digitalt redskap för att följa upp barnens framsteg inom undervisningen. Det har visat sig att de nytillkomna barnen på så vis lär sig svenska i mycket snabbare takt.
- Naturligtvis är detta av yttersta vikt för att flyktingbarn som kommer hit skall få en bra start på sin tid här i Sverige. Vi är stolta över att Storumans kommun är med och tar sitt ansvar för den situation Sverige och Europa står inför, säger Barbro Åkesson, förvaltningschef på Storumans kommun.
I projektet “Skola för alla från första dagen” ingår sedan tidigare Forskningsinstitutet för digital didaktik (FiDiDi) vid Stockholms Universitet, Läromedelsförlaget Studi samt 13 svenska kommuner.