Nyheter

De simulerar trafik på Västerbottens vägar

Cerum besök
NLC-terminalen ligger mitt i transportstråket som forskarna studerar

En delegation från Cerum, Centrum för regionalvetenskap vid Umeå Universitet och representanter från universitet i Norge och Finland besökte i veckan Storuman för att berätta om projektet Simlab East-West.

Just nu jobbar forskare på Cerum med att studera hur minskade transportkostnader kan påverka efterfrågan på att använda det så kallade kvarkenstråket för internationell transit genom regionen.

 – Det finns en oändlig efterfrågan på tomma vägar. Här försöker vi istället titta på hur vi kan använda de knappa resurserna vi har och hur vi kan koppla infrastrukturen till hur vi utvecklar samhället, säger Jonas Westin som arbetar med att utveckla modellen på Cerum.

Det är sträckan från Vasa över till Umeå, genom Västerbotten och vidare ut till Nordlands Atlanthamnar som simuleras utifrån hur läget ser ut idag samt hur det kan se ut i framtiden, med till exempel en fast förbindelse över kvarken och en järnväg från Storuman ut mot norska kusten.

Rusta upp vägar eller bygga järnväg

I ett samarbete mellan tre universitet ska framtida förutsättningar för gränsöverskridande infrastruktur undersökas. Storuman ligger mitt i den så kallade Nordic Logistic Corridor, transportstråket Norge, Sverige, Finland och Ryssland.

Förneklat handlar det om att ta reda på vad som är mest lönsamt att satsa på, till exempel att rusta upp vägar, bygga ut järnväg eller förbättra färjetransporter.

Besökarna har under veckan besökt Mo i Rana och Lycksele. En visning av den nybyggda NLC-terminalen avslutade Storumanbesöket.