Nyheter

Nu startar vi upp inflyttarservice

Tina Kerro
Tina Kerro är anställd som projektledare för Storumans kommuns nya inflyttarservice.

Nu är vi äntligen igång med Storumans kommuns nya inflyttarservice. Tina Kerro kommer att arbeta med inflyttarfrågor i ett projekt som ska pågå i två år med att få fler att vilja flytta till Storumans kommun och att få de som flyttar hit att känna sig välkomna, trivas och förhoppningsvis stanna kvar.

Vem är Tina Kerro?
Jag är 37 år och bor med min familj i Stensele. Jag har jobbat med mat större delen av mitt yrkesliv och nu senast som kostchef i kommunen. Mina största intressen är allt som rör mat och hållbarhetstänket kring den, friluftsliv, föreningsliv och familjen så klart.

Vad ska en inflyttarkoordinator göra?
Som inflyttarkoordinator kommer jag att vara som en brygga mellan de som flyttar in i kommunen och det som kommunen har att erbjuda. Det kan röra allt från att tipsa om lediga jobb, vilka olika företag som finns, föreningslivets aktiviteter, vilka friluftsområden som finns och skapa mötesplatser på olika sätt. Jag kommer även att ta kontakt med dem som lämnat kommunen av olika anledningar.

Varför behöver Storuman en inflyttarservice?
Det är många som jobbat med olika strategier och plattformar kring kompetensförsörjning och inflyttarservice. Det operativa arbetet har det dock inte jobbats med på samma sätt och genom flera år har kommunen sett att det behövs. Det är inte alltid lätt att hitta information när man är ny på ett ställe samt att skapa nya nätverk och där kommer inflyttarservice att hjälpa till.

Vad ser du mest fram emot i din nya tjänst?
Jag brinner för kommunen och dess innehåll på alla plan och att få lotsa in nya personer och få berätta om det vi kan erbjuda känns otroligt roligt. Jag uppskattar möten med nya människor och med varje möte lär vi oss något nytt och att få jobba med det känns fantastiskt.

Publicerad den 17 augusti 2018