Nyheter

Nu bygger vi ihop Tvärbanan med Inlandsbanan

Terminalbild

Storumans kommun har fått beviljat all finansiering som behövs för att dra igång Storumans största infrastruktursatsning på många år. Inlandsbanan ska byggas ihop med Tvärbanan genom ett triangelspår på NLC Storumanterminalen som nu blir ett logistiskt nav i Västerbottens inland. Investeringen på totalt 73 miljoner kronor är ett stort steg i utvecklingen mot klimatneutrala transporter.

NLC Storumanterminalen används för att lasta om transporter med skogsråvaror från lastbilstransporter till järnvägstransporter. Genom att bygga ihop Inlandsbanan med Tvärbanan i anslutning till NLC Storumanterminalen kommer förutsättningarna för ännu fler transporter på järnväg förbättras. Det kommer att spara tid, pengar och koldioxidutsläpp.

Strukturfondspartnerskapet för Övre Norrland har beviljat projektet ”NLC Storumanterminalen etapp 2” finansiering för att fortsätta utveckla terminalen. Sedan tidigare har kommunen beslutat om egen finansiering och Region Västerbotten har beslutat om investeringsmedel ur länstransportplanen på sammanlagt 73 miljoner kronor.

 – ­Det här är den största infrastruktursatsningen i Storumans kommun på många år. Det skapar förutsättningar för terminalen och logistiknäringen i Storumans kommun. Vi är ett logistiskt nav i Västerbottens inland och Storumanterminalen kommer att vara en tillväxtmotor för den fortsatta utvecklingen av transportnäringen, säger kommunstyrelsens ordförande Tomas Mörtsell.

900 meter industrispår ska anläggas

Projektet ska anlägga 900 meter industrispår från befintlig terminal ut till Inlandsbanan. För att möjliggöra en planskildhet blir det en ny vägbro med en förhöjning av E45:an. En ny infartsväg kommer också att anläggas. Trafiksäkerheten ökar också när lastbilstransporterna blir kortare och det blir färre möten och omkörningar efter smala vägar. 

– Terminalen har funnits sedan 2012 och utgör idag ett nav för skogstransporter i Västerbottens inland. Sedan 2016 har vi på Storumans kommun arbetat med detaljplanering, tillstånd- och laglighetsaspekter som är nödvändiga för genomförandet. Detta projekt smygstartade redan under våren 2018 och kommer att pågå fram till 2021, säger Jimmy Lindberg, utredare på Storumans kommun som står bakom ansökan. 

Triangelspåret är en klimatsatsning

Den nya bron kommer få en 25 meter bred öppning som kommer inrymma järnvägsspår, hårdgjord yta för terminaltransporter på gummihjul men här kommer även en skoterled att passera för att ta sig upp igenom naturreservatet Luspen. Under bron kommer det att vara fri höjd på 6,65 meter för att ta höjd för en framtida elektrifiering.

– Det är också en klimatsatsning då det varje år sparas 12 500 ton koldioxid på den befintliga terminalen.Den här satsningen har potential att spara ännu mer koldioxid genom bättre förutsättningar för klimatneutrala transporter, säger Tomas Mörtsell.

– Det känns verkligen jättekul att detta blir av för det har inte varit lätt att få till. Att få möjlighet att påverka sin kommuns utveckling känns stort och det är min drivkraft. Det är inte varje dag man har möjlighet att göra skillnad på marginalen, men de stunder tillfälle ges ska man ta fasta på. Vi hoppas verkligen att denna strategiskt viktiga investering ska stärka Storumans kommun och transportstråken vi är del av men också höja mark- och råvaruvärden i inlandet, säger Jimmy Lindberg.

Den 1 juli börjar Göran Hellström som projektledare och kommer vara den som genomför projektplanen tillsammans med en byggledare som vi i samverkan delar med Trafikverket och med stöd av den kompetens som finns att tillgå. Nu upphandlas projektering, avverkning, entreprenad och transporter. Under ombyggnadstiden planeras trafiken omledas via nya infartsvägen in på Timmervägen och slutligen gamla E45 som angör E12 i Stensele. Projektet är ett samverkansprojekt mellan Storumans kommun och Trafikverket. 

Logotyper

Publicerad den 30 maj 2018