Koordinator för extratjänster är en samverkan mellan Arbetsförmedlingen och Storumans kommun. Storuman ingår ett nätverk med fyra andra inlandskommuner: Sorsele, Vilhelmina, Lycksele och Åsele.
Extratjänster finns till för personer som behöver hjälp att komma in på arbetsmarknaden. Det innebär att en arbetssökande kan arbeta hos dig inom välfärds-, den offentliga-, kulturella- eller ideella sektorn.
Extratjänster är en subventionerad anställning, där arbetsgivaren även kan få bidrag för handledning. Insatsen pågår som längst i 24 månader. Den arbetssökande har avtalsenliga förmåner enligt det kollektivavtal, Beredskapsavtalet som finns i branschen.
Målgruppen för extratjänster är personer som har varit arbetslös under en längre tid och/eller är nyanländ i Sverige.
Syftet med insatsen är att höja och stärka individens kunskaps- och kompetensnivå för att på sikt förbättra matchning på arbetsmarknaden och underlätta kompetensförsörjningen.
Hur kan extratjänster bidra till min verksamhet? Arbetsgivaren kan få en extra hand i den dagliga verksamheten som underlättar arbetet för personalen och på samma gång hjälper du den arbetssökande att komma in i arbetslivet! Din verksamhet kommer få stöd av koordinatorn under processens gång. Tillsammans lägger vi upp en rimlig plan för klienten och verksamheten.
Koordinatorns roll:
- Driva och samordna arbetet kring Extratjänster i syfte att ge fler möjlighet att delta i insatsen.
- Utveckla arbetsprocesser för att öka möjligheten att fler får chans att delta i insatsen.
- Coacha, vägleda och stödja klienten som är aktuellt för insatsen.
- Etablera kontakt och kartlägg verksamheter som kan vara aktuella för extratjänster och stödja dem i processen.
- Vara ett stöd till arbetsplatsen.
Här finner du mer information om Extratjänster
Kontaktuppgifter för mer information om projektet i Storumans kommun:
Kristina Fredriksson
Koordinator
073 040 76 28
kicki.fredriksson@storuman.se