Nyheter

Konsumentinformation: Nya uppföranderegler

Från och med den 1 juli 2017 tar Telekområdgivarna och de operatörer som är med i Telekområdgivarna ännu ett steg för att försvåra oseriös försäljning. I korta drag innebär överenskommelsen att även enskilda näringsidkare på samma sätt som privatpersoner ska omfattas av ångerrätt vid distansavtal, exempelvis telefonförsäljning.

Även operatörer som inte är med i Telekområdgivarna kommer att omfattas av denna förändring, eftersom även dessa uppmanas att följa Telekområdgivarnas uppföranderegler enligt den handlingsplan som ingicks 2015 mellan Post- och telestyrelsen och flera nätägande operatörer.

Handlingsplanen har hittills varit framgångsrik för att skydda privatpersoner eftersom flera oseriösa företag som riktat in sig mot dessa har försvunnit från marknaden eller förändrat sina metoder. Tyvärr har Telekområdgivarna under 2016 istället sett att allt mer av den oseriösa försäljningen riktas mot enskilda firmor. Abonnenter berättar bland annat om hur de vilseleds att ingå avtal som medför enorma kostnader när de byter operatör eftersom de sitter fast i ett avtal med bindningstid hos en tidigare operatör.

 Även om säljaren säger att din nya operatör kommer att stå för kostnaden hos din tidigare operatör så ser vi att det i praktiken innebär att du bygger upp en skuld hos den nya operatören som gör att det kan bli väldigt dyrt nästa gång du byter operatör. Telekområdgivarna avråder därför från att byta operatör under pågående bindningstid, säger Mattias Grafström på Telekområdgivarna.

Publicerad den 15 augusti 2017