Nyheter

NIX skärper reglerna

Föreningen NIX-Telefon skärper nu reglerna i syfte att stärka konsumenters möjlighet att tacka nej till oönskade säljsamtal via telefon. Undantagen för när NIX inte gäller stramas åt och det ställs högre krav på företag att kontrollera sina register mot NIX införs.

Konsumenter som inte önskar bli kontaktade av försäljare via telefon ska slippa det, det är därför NIX-registret finns till. Reglerna har dock vissa undantag, vilka nu ska stramas åt ordentligt. 

– Många konsumenter är irriterade över att de NIX:at sig, men ändå blir kontaktade av försäljare via telefon. Oftast har det skett på grund av att konsumenten omedvetet gett sitt samtycke till att bli kontaktad i samband med till exempel tävlingar på internet. Nu skärper vi reglerna och stänger detta hål. Ett NIX ska vara ett NIX, säger Jonas Edström, styrelseordförande i föreningen NIX-Telefon i ett pressmeddelande.

Utöver det ska NIX nu även omfatta enskilda näringsidkare utan aktiv näringsverksamhet, eftersom de går att jämställa med konsumenter. Oseriösa aktörer har medvetet agerat bedrägligt mot denna grupp, som till exempel kan vara äldre människors om äger skogsfastigheter, genom att kontakta dem i egenskap av konsumenter, men sluta avtal med företaget. Detta bland annat eftersom företag saknar ångerrätt.

Utöver det ska företag nu kontrollera sina ringlistor mot NIX varannan månad, istället för varje kvartal som tidigare. De nya reglerna träder i kraft den 16 februari.